Folketrygden har som formål å bidra med økonomisk sikkerhet i livssituasjoner hvor man ikke har mulighet selv. Stønaden fra folketrygden skal sikre inntekt og dekke utgifter for mennesker rammet av arbeidsuførhet, være seg sykdom eller skade og arbeidsløshet. NAV administrerer folketrygden og søknad på ytelser behandles av ditt lokale NAV-kontor.
For å ha rett på de ulike stønadene fra NAV, må man som hovedregel være bosatt i Norge, og øvrige vilkår for rettigheten må være oppfylt. Vilkårene varierer fra ytelse til ytelse og formålet med ytelsen. NAV har en veiledningsplikt når det gjelder hvilken ytelse som er den rette for deg, og hvilke vilkår som må oppfylles for å få rett på ytelsen. Den generelle veiledningsplikten innebærer at NAV plikter å veilede om rettigheter og saksbehandling. Du som fremsetter krav for NAV, har imidlertid også en opplysningsplikt overfor NAV.
Dersom du mottar et vedtak fra NAV som du er uenig i, eller et avslag på ytelsen du har søkt på, kan du klage på dette. Klagefristen fremgår av vedtaket. Klagen skal sendes til ditt lokale NAV-kontor, selv om NAV Klageinstans i de aller fleste saker fungerer som NAVs klageorgan. NAV-kontoret, som fattet det negative vedtaket, vurderer saken på nytt. Dersom NAV ikke finner grunnlag for å omgjøre vedtaket, sendes avslaget videre til NAVs klageorgan. Dersom du får et avslag fra NAV Klageinstans også, kan det ankes til Trygderetten. Trygderetten er en særdomstol som i hovedsak behandler vedtak etter folketrygdloven. Barnejuristen bistår deg gjerne og kan bidra til å fremme dine interesser og behov, for å oppnå de ytelsene du har krav på fra folketrygden.
← Se alle fagområder